#petrapraktiserar @iProspect

iProspect – Googles bästa vän

Jag har bytt ut aStorys finfina lokaler mot ett inte lika estetiskt tilltalande kontorslandskap på den digitala byrån iProspect. Trots kontrasterna gällande kontor trivs jag jättebra. Jag skriver och skriver, till fingertopparna blir ömma och bokstäverna utnötta på tangentbordet.

iProspect

Det är lätt att vara ny på iProspect. Företaget växer så det knakar, och de har en inarbetat kultur av att ta in många praktikanter. Just nu tror jag att vi är fyra elever från Medieinstitutet där. Och bland de anställda kryllar det av gamla Medieinstitutare. Det känns skönt på något vis. Som att man är lite hemma.

SEO – vad är det?

iProspect sysslar med SEO, SEM och konverteringsoptimering. Jag sitter på SEO-avdelningen och jobbar i huvudsak med redaktionell SEO. För den oinvigde förklarar Wikipedia begreppet såhär:

Sökmotoroptimering, från engelskans Search Engine Optimisation eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer kan man försöka att till webbplatsägarens fördel optimera den bedömning av en webbsida som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.

Rakt in i hetluften

Första veckan bjöd på offertpitch för Microsoft (!) som gällde ett projekt som sträcker sig över 12 marknader. Det var alltså ingen liten grej. Det var min tredje dag och jag fick inte bara sitta med på mötet, jag fick också presentera mig och följa med på lunch efteråt. Veckan innehöll dessutom en morgonföreläsning med Google, champagne och en massa nya kunskaper inom redaktionell SEO.

Man blir väldigt allmänbildad av att skriva såhär mycket. Jag har grottat ned mig i mötesteknik, vitvaror, solenergi, solfångare och näringsdryck för sjuka barn. Högt och lågt, vitt och brett. Det är väldigt roligt och utvecklande att jobba med varierande kunder, inom olika branscher, alla med sin personliga tonalitet och språkbruk.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>